کتاب «به دنبال ماه» منتشر شد | روایتی داستانی از زندگی امام موسی کاظم (ع) ویدئو | طعم مادرانگی برای هشت فرزند معلول در «خانه کوچک کیانوش» نخستین رالی گردشگری بانوان کشور‌های آسیایی برگزار می‌شود گردهمایی بانوان هنرمند هرات و تایباد برای حمایت از کودکان و زنان غزه جزئیات پوشش بیمه‌ای رایگان برای زنان روستایی و عشایر اعلام شد ریشه‌یابی فساد جنسی افسارگسیخته در غرب روایتی از حضور بانوان خادم کنار نوزادان تازه‌متولدشده | اشک‌های شوق مادرانه روی پرچم متبرک حرم مطهر رضوی + عکس و فیلم هشدار پزشکان درباره شیوع یک ویروس سرطان‌زا در بین زوجین سلطه یهود بر صنعت مد «اینفلوئنسر‌های نوجوان» چگونه بر کودکان تاثیر روانی می‌گذارند؟ ارتباط بین شنا در استخر با ابتلا به بیماری‌های مقاربتی زنانی که هورمون‌درمانی می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار می‌گیرند زن ایده‌آل بلاگرها؛ زنی که بیشتر مصرف می‌کند! پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان ‌می‌خواهم متفاوت باشم| گفتگو با دختر وزنه بردار مشهدی که پدیده آسیا شد حضرت معصومه‌(س) از شاخص‌های تأثیرگذار بر فرهنگ ما هستند تبلیغات رسانه‌ای در حوزه جوانی جمعیت محدود است ویژه‌برنامه‌های بهزیستی مشهد ویژه دختران برگزار می‌شود جشن بزرگ دختران مهرانه در مشهد برگزار شد یک جامعه شناس: ۳۰ درصد دختران دبیرستانی مدرسه نمی‌روند| رشد شدید تحصیلات عالیه زنان پس از انقلاب مشارکت آستان قدس رضوی در آموزش زیست عفیفانه به خانواده‌ها
سرخط خبرها
«به امید دیدار» رمانی زنانه با محوریت زندگی حضرت زهرا (س) است

«به امید دیدار» رمانی زنانه با محوریت زندگی حضرت زهرا (س) است

  • کد خبر: ۲۰۴۷۳۲
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
کتاب «به امید دیدار» داستانی خواندنی از دوران زندگی حضرت زهرا (س) است به نحوی حاشیه‌ای روایت می‌شود که خوانش این اثر برای بانوان و دختران جوان مفید است.

به گزارش شهربانو، کتاب «به امید دیدار» با نگارش مریم شریف رضویان است که به تازگی توسط انتشارات به نشر به چاپ رسیده است و با قیمت ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که معرفی و شرحی درباره این کتاب را از زبان نویسنده در ادامه می‌خوانید.

مریم شریف رضویان نویسنده کتاب «به امید دیدار» در گفتگویی درباره کتابش گفته است نوشتن برای حضرات معصومین (ع) به خصوص در عرصه داستان و رمان خیلی مشکل است؛ چرا که ما اجازه نداریم هر چیزی را در داستان به ایشان نسبت دهیم و از تخیل استفاده کنیم.

نگارش این اثر بیش از دو سال طول کشیده است و سعی کردم با بهره‌گیری از تمام تجربیات نویسندگی، داستان را به گونه ماجرا محور بنویسم. در این مسیر نیز از راهنمایی‌های استاد سرشار بسیار بهره بردم.

من ابتدا اصرار داشتم شخصیت اصلی را حضرت زهرا (س) قرار دهم، اما از آن جایی که از حضرت زهرا (س) قبل از رحلت پیامبر، روایات تاریخی و نقل قول مستند نداریم که بتوان به صورت داستان درآورد و حتی از زندگی شخصی ایشان نیز اطلاعات مستند نداریم از این امر منصرف شدم؛ بنابراین شخصیت اصلی را فرد دیگری قرار دادم که شاهد زندگی حضرت باشد و از آن طریق روایت‌های که تاریخ نقل شده از زبان این شخصیت بیان شود.

از آنجایی که نمی‌توان به تمام مقاطع زندگی ائمه معصومین (ع) در داستان پرداخت، نویسنده‌ای که می‌خواهد داستانی تاریخی در مورد ائمه معصومین (ع) بنویسد در گام نخست باید دایره اطلاعات خود را با مطالعه فراوان و پژوهش در تاریخ وسیع کند، آنقدر مطالعه و فکر کند تا با آن شخصیت آشنا و صمیمی شوند در آن صورت می‌تواند کار درخور شایسته‌ای بنویسد.

گاهی نمی‌توان تمام مقاطع زندگی ائمه معصومین (ع) را در داستان  بیان کرد بلکه باید به برخی مقاطع از زندگی از ائمه معصومین پرداخت که در تاریخ در مورد آن گفته شده است.

به گفته کامران پارسی‌نژاد، منتقد ادبی و کارشناس این اثر آنچه که در نگارش کتاب «به امید دیدار» بسیار تاکید شده این بود که اثر به ادبیات بومی و اقلیمی نوشته شود.

در مورد زندگی ائمه معصوم (ع) به گونه‌ای بنویسیم که مخاطب خود را در آن زمان ببیند. شغل‌ها، صنف‌ها، جریان‌های سیاسی اجتماعی، مکان‌ها، نوع تغذیه، لباس، حرف‌ها و حدیث‌ها را حس کند.

از این رو خانم شریف رضویان در حوزه ادبیات اقلیمی بسیار پژوهش کرده است تا بتواند توصیف دقیقی از مکان‌ها، فضا و اشیا و ... را در رمان خود بیاورد.

در این اثر مخاطب، بخشی زنده‌ای از تاریخ را می‌تواند ببیند. فضای زنانگی و لطافت کلام راوی تناسب زیادی با حضرت زهرا (س) دارد. وجود و ساحت حضرت محور اصلی داستان است. تمام چینش‌ها، فضاسازی‌ها و محیط حجاز به خوبی توصیف شده است.

نویسنده در نگارش اثر سعی کرده مکنونات قلبی آدم را ترسیم کند، حس‌های درونی آدم‌ها به نحو احسن در جای خودش بیان می‌شود. اثر کاملا رمان است و زندگی نامه داستانی نیست. رمان تاریخی است که جنبه‌های مطالعاتی بسیاری در رشته‌های علوم انسانی دارد.

به توصیه احمد شاکری، نویسنده و منتقد ادبی، کتاب «به امید دیدار» داستانی خواندنی است که  نثر خیلی ساده دارد و خدمتی به ادبیات محسوب می‌شود. در این اثر زندگی حضرت زهرا (س) به نحوی حاشیه‌ای روایت می‌شود که خوانش این اثر برای بانوان و دختران جوان مفید است. شخصیت اصلی رمان زن است. راوی زن است و مضمون هم جایگاه زن است و نشان می‌دهد که جایگاه زن از دوران جاهلیت تا در دامن اسلام چه مراتبی را طی کرده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.